Julia Nilsson ”Intensiva och roliga matcher”

6 maj 2024 13:20
Dam

Julia Nilsson landade nyligen i Finland för att representera Sverige under U19-VM i Lahtis. Nu ger hon oss förutsättningarna inför världsmästerskapen.

Snart dags för U19-VM i Finland, hur ser upplägget ut inför VM?
− Vi har haft ett tajt schema med mycket träningar där vi har jobbat med att slipa på detaljerna. Men även mycket roliga aktiviteter för att få ihop gruppen. Vi är mer än redo för ett VM nu.

Vilka förväntningar har du på VM?
− Jag hoppas på intensiva och roliga matcher med mycket mål och bra spel. Sen såklart att vi tar med oss guldet hem till Sverige.

Vad har du för roll med U19-landslaget?
− Min roll är att ta mig inåt framåt med boll och attackera kasse. Sen även vara beredd att komma in i alla formationer och stödja upp.

Ni möter Finland redan i gruppen, vad tror du blir viktigt den fighten?
− Det är viktigt att det vi slipat med på träningarna kommer fram. Att vi är extremt noggranna i både offensiven och defensiven, men framför allt vågar göra det lilla extra för att bryta mönster och trycka in bollen i kasse.

Vilka nycklar ser du till att ta er hela vägen?
− Att vi spelar alla matcher som att det är den sista och att alla gör allt de kan hela tiden för laget. Vi är ett grymt gäng innebandyspelare som verkligen kan bryta mönster så det är väldigt viktigt att vi använder oss av det och vågar hitta på det lilla extra i alla situationer.

Den första matchen spelas redan nu på onsdag 8 maj mot Norge, läs mer här.

Du hittar VM:s hemsida här.